Det smarte hjem har et problem

Læsetid: ca 10 min - Skrevet af Sean Nielsen | 4 February, 2018

Flere og flere har taget godt imod det intelligente hjem og synerligt, cloud, Men der er ikke langt fra total kontrol til total kaos!

Flere og flere har taget godt imod det intelligente hjem og synerligt, cloud, Men der er ikke langt fra total kontrol til total kaos!

Vi er nået dertil hvor vi skal snakke lidt om de problemer som det smarte hjem har introduceret.
Dette er sidste del af serien, “Det smarte hjem”
Hvis du lige er kommet, så læs del 1 - Hvad er et smart hjem for dig her
og del 2 - Mit smarte hjem her

Ordet smart har sin pris

Producenterne gør meget for at give os følelsen af, at deres smarte produkt gør din hverdag lettere, og ofte ved at vise hvor let det er at tænde lyset eller justere varmen eller måske endog styre dine hårde hvidevarer med din telefon.

Men inden du begiver dig ud i at købe en masse smarte og dyre gadgets, så kig på hvad det er du vil kunne, ER det virkelig så smart at tænde og slukke lyset eller starte opvaskemaskinen med sin telefon? ofte NEJ, det smarte hjem kræver meget mere end en telefon før det bliver smart.

Ordet smart har sin pris, både fordi at de smarte gadgets ofte koster mere end det tilsvarende “ikke smarte” produkt, men også fordi at det ofte ikke bliver smart før du selv gør det smart, og dette er ikke altid ligetil.

Dit hjem er ikke smart hvis du skal bruge en manual

For mig er det vigtigt at mit hjem ikke kun føles smart for mig.
Det skal også være smart for min kone og 2 børn (På henholdvis 1 og 2½ år), så det hjælper altså ikke at der skal være en brugermanual til hver enkelte afbryder, eller have 4 Philips HUE Dimmer switche liggende, med hver deres dertilhørende manual, for at beskrive de forskellige funktioner på de 4 knapper.

Det hele skal være logisk og ligetil og ikke kun for en gadget nørd som jeg jo nok er.!
Ligeledes skal jeg også kunne byde gæster på besøg, uden at behøve give dem et lynkursus ved entréen og bede dem installere HUE på deres telefoner, så de kan tænde lyset når de går på toilettet.

Der skal være rene linjer

Jeg kan godt lide de danske fuga afbrydere, enten som det helt traditionelle tryk, IHC eller det rimelig lækre ZenseHome betjeningstryk.
Desværre er det også nogenlunde de muligheder vi har med Fuga dåsen, der findes ikke en stor udbredelse af produkter til Fuga, her skal man måske kigge mere efter den lidt mere europæiske Gira.

Zensehome tryk

Jeg er heller ikke vild med at skulle klistre en ikke særlig pæn (Naturligvis subjektivt) HUE dimmer op på væggen, ved siden af min eksisterende afbryder.
Dette kan også hurtigt blive et problem når der er gæster, for hvilken knap er det nu man skal trykke på?
Og er der mere en een knap på toilettet, så kan du være rimelig sikker på at alle knapper er trykket ind når svigerfamilien har været på besøg.

Derfor har jeg også valgt at skifte nogle af mine afbrydere ud, og andre har jeg gjort “smarte” (Se mere her)
På den måde føler jeg at jeg kan bibeholde det pæne look, samtidig med at jeg har god integration med mit hjem.

Det smarte hjem kan blive din største fjende.

For hver ny del du får hjem, introducere du endnu en del der kan fejle.
Lad os starte med at kigge på det ikke “smarte hjem” og nok også LED pæren:
Hvis den ene pære i køkkenet stoppede med at lyse, så havde du en skuffe med lidt reserver og du skiftede jo bare pæren, det var yderst sjældent at fejlen lå et andet sted.

Med de dyre smarte pære, der har man ikke lige een af hver type liggende i skuffen, klar til brug.
Og selvom du havde, så er det jo ikke bare at skifte pæren, for når den nye pære er installeret, så skal du lige parer den med din bridge, og har du en controller som Homekit eller smarthings osv. så skal du også lige derind og sætte den nye pære op.

Forestil dig så, at du har HUE overalt, og at du enten har sat smarte Zwave afbrydere eller et blænddæksel op, og sat mellemledning og fase sammen til dine pære, så du ikke kan tage strømmen fra dem. (for på den måde at kunne tænde lyset på gammeldags manér)

Hvis du bruger HUE appen eller eksempelvis Apple Homekit til at styre dine pære, så vil en netværksfejl kunne forhindre dig i at kunne tænde og slukke lyset, det kunne også være at HUE bridgen døde, og sandsyndligheden for at du måske har en ekstra router eller en ekstra bridge liggende er nok rimelig minimal.

Endnu værre kan det blive hvis du har begivet dig ud i lidt mere specifikke produkter som f.eks. ZWave eller Apple Homekit afbrydere, da det normalt ikke er noget den lokale El-Giganten har på lager, og du kan risikere leveringstider på op imod 2 uger for nogle dele. (Jeg måtte vente 3 uger på min ZWave USB Stick)

Det er altså ikke blot en pære der skal skiftes længere, og i nogle tilfælde kan det hurtigt gå hen og blive til en stor del fejlfinding, for at få liv i lyset igen.

Så i takt med at det smarte hjem indtager mere og mere af dit hjem, så husk reservedele til dine vitale dele.

“Vores produkter fejler aldrig”

Hvis din HUE, IKEA, ZWave osv. bridge/hub dør, så skal du med mange produkter starte forfra.
Du kan ikke bare skifte din HUE bridge ud med en ny, og hente en backup fra skyen.
Det virker ikke som om at producenterne tror at deres produkter kan fejle.

F.eks. HUE: Hvis din bridge dør, så er det ikke sikkert at en ny bridge selv finder dine gamle pære, for de er allerede linket til din gamle bridge, nogle gange kan det være nok at taste serienummeret ind på pæren (Du har naturligvis husket at skrive serienummeret ned på alle dine pære ik?) og ellers har jeg flere steder læst at Philips anbefaler et program som hedder “lamp finder”.
(Philips arbejder dog på en backup løsning, men har ikke kunne finde nogle konkrette svar på om det er kommet, eller hvornår det kommer)

Ligeså slemt kan det blive med en ZWave USB Stick, nogle controllere understøtter backup, men hvis den ikke gør, så skal du altså ind til dine ZWave enheder (som kan sidder bag afbryderen, eller være installeret på loftet osv) altså noget man ikke har lyst til at begive sig ud i, hvis man ihvertfald kan undgå det.

Har du styr på sikkerheden?

For mange vil dette kun indebære at nogen kan tænde og slukke dit lys, og det kan være irriterende, men heller ikke værre en det.
For andre kan det måske være alarmen som ikke er sikret godt nok, eller måske dørlåsen som er blevet smart.

Hvis du skal port forwarde på din router (eller aktivere upnp) for at kunne tilgå dine smarte enheder udefra, så er der en stor sandsynlighed for, at din smarte enhed ikke benytter kryptering.
Så næste gang du bruger caféens WiFi, og er logget på din smarte enhed derhjemme, så husk på at andre kan lytte med.

Det bliver en smule bedre med Cloud produkter, da forbindelsen mellem din smarte enhed og din telefon, oftest foregår krypteret igennem deres cloud servere.

Jamen så skal alt mit udstyr jo bare være forbundet til cloud

Cloud produkter gør det meget lettere at styre dine smarte enheder når du ikke er hjemme.
Du skal oftest ikke til at port forwarde, og måske ud og købe en fast IP adresse.
Men der er ingen garanti for at de har styr på deres sikkerhed, og de her cloud servere koster også penge at have kørende, og engang imellem er de måske også nød til at slukke dem kortvarigt, for at opdatere deres software eller forbedre sikkerheden.
I den periode kan dit produkt være ubrugeligt.

Det kunne også være at produktet du har, var blevet erstattet af et nyt produkt, hvilket blot forøger risikoen for at de gamle servere slukkes.

Spørgsmålet er, er de her cloud produkter ret beset dine.?
Og hvor er virksomhedernes ansvar?
Sidst jeg købte en Philips HUE pære, eller Tado termostater stod der ikke noget på kassen om at de garantere for at de virker frem til en eller anden dato, tværtimod kommer den information oftest med kort varsel.

Industrien svigter forbrugerne.

IKEA Traadfri, HUE, Osram Smart Plus bruger alle Zigbee,
alligevel er der ikke 100% understøttelse imellem dem.
Bevares, du kan godt linke din traadfri til dit hue, men du kan så ikke opdatere dine IKEA pære længere, og du kan heller ikke styre dem fra Apple Homekit efterfølgende.

Der er heller ingen garanti for at Philips fra den ene dag til den anden fjerner den funktion, det har de trods alt gjort før.

Din Fibaro ZWave dimmer kan heller ikke opdateres hvis du bruger eet af de mange open source projekter som Home Assistant eller OpenHAB.

Vi mangler en fælles platform eller alliance, som bliver started af flere af de store spillere, en fælles platform alle kan være en del af.
ZWave har gjort noget af deres protokol open source, og dette er bestemt et skridt i den rigtige retning.

Apple har deres Apple Homekit, og de skal have en stor ros for at tage initiativet,
det er bare ikke godt nok at de samtidig også forlanger at man skal være del af deres økosystem.
Så har du ikke en Apple TV (Kun hvis du vil have automatiske rutiner), og nogle iOS enheder, så er du altså ikke velkommen.

Brugervenlighed og det smarte hjem går ikke hånd i hånd

### Turn off Kitchen cabinet lights
  - alias: Turn Off Kitchen table lights
    trigger:
      - platform: event
        event_type: click
        event_data:
          entity_id: binary_sensor.switch_158d00016d911c
          click_type: single
    condition:
      - condition: state
        entity_id: 'light.kitchen_cabinet'
        state: 'on'
    action:
      - service: switch.turn_off
        data:
          entity_id: switch.kitchen_shelf_lights
      - service: light.turn_off
        data:
          entity_id: light.kitchen_cabinet

Her er min konfiguration til at slukke for lyset under skabene i køkkenet, altså ikke ligefrem brugervenligt.
Og bliver rutinerne lidt mere komplicerede, så bliver det tilsvarende også mere kryptisk i konfigurationerne.

Det er altså ikke for alle, og her er det endnu engang vigtigt at man gør op med sig selv hvad man har behov for.

Hvis det kun er til at styre lyset, kan man komme langt med Philips Hue’s egne motion sensors og evt. en app.

Hvis man har behov for at kunne lidt mere, så er det man skal begynde at kigge i retning af Apple Homekit, Home Assistant, smart things osv.
Men det er også her at tingene virkelig bliver komplicerede.

Hvis det smarte hjem kun er problemer, hvorfor så overhovedet gå igang

At opbygge det smarte hjem kan være en udfordring, og vil man opbygge det selv, skal man være forberedt på at ramme en mur eller 2 undervejs.
Først og fremmest bør man sørge for en form for backup.
F.eks. hvis man vælger at fjerne afbryderen til sit HUE, så køb en Hue Dimmer og sæt den op til den/de pære, sæt en seddel på og gem den i en skuffe.
På den måde har du en backup hvis f.eks. din bridge dør.
Det kan måske også være en fordel at have en ekstra pære liggende og evt. en Zwave controller.

Det kan være en lille investering, i forhold til ikke at kunne styre sit hjem henover julen, hvor at butikkerne har lukkede.

Trods det at det smarte hjem kan give grå hår når det ikke virker, så kommer farven hurtigt tilbage når det gør.

Man kan få utrolig meget komfort i sin hverdag hvis man ellers får sat det hele rigtigt op, og tager man sine forholdsregler (backup) så behøver ingen af ovenstående punkter gå hen og blive et større problem.

Vi er ikke helt færdige

Selvom at du nu er nået til vejs ende i vores serie om det smarte hjem, så er vi ikke helt færdige endnu.
Der vil løbende komme opdateringer til de 3 dele, med links til andre indlæg som kan hjælpe dig med at komme i gang.

Der vil f.eks. løbende komme eksempler på hvordan jeg har løst nogle af mine rutiner herhjemme, med kode eksempler.
Der kommer også en gennemgang af HUE og nogle af de mest stillede spørgsmål hertil.
Vi er heller ikke færdige med anmeldelserne.

Så husk at holde øje med siden,
og hvis du har nogle spørgsmål, så er du mere en velkommen til at spørge løs.

comments powered by Disqus